Between Memory and Theft, 2011
Med værket ‘Between Memory and Theft’ har Erik A. Frandsen skabt en frise i gasbeton, som sammen med to værker i bøjet neon danner rammen for installationen. Den vægophængte frise afbilder, i modsætning til antikkens friser, alt fra et portræt af tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen og den genkendelige hane fra Kellogg’s Corn Flakes–pakken til motiver hentet fra hverdagen, f.eks. en autostol. Konturerne i frisen er støbt som dybe rids i betonen og fremstår derved som negativer. Foran frisen ses to værker i neon. Neonrørenes lette og farverige fremtoning står som en skarp kontrast til den monokrome betonfrise. Motiverne bøjet i neon går igen fra frisen: Anders Fogh Rasmussen og autostolen. Neonen skaber på den måde et sammenstød mellem materialer i form af lethed og tyngde.
Frandsen viser med værket sin evne til at skabe kontrastfyldte rum, som spiller på en bred vifte af parametre, hvilket værkets titel også peger på. ‘Between Memory and Theft’ kan referere til vores måde at opfatte verden på og den måde, som vi bearbejder vores indtryk fra verden omkring os på. Hvordan forholder vi os til verdens historier, og hvordan kan disse kunstnerisk fortolkes og bearbejdes? Dette emne har kunstneren bearbejdet ad flere omgange i årene 2011-2012, både i form af værket her, men også med udstillingerne på Galleri Profilen i 2011 og på Red Brick Contemporary Art Museum, Beijing, i 2012.
Between Memory and Theft, 2011
Neon. Variable mål
Købt 29-12-2011
Inventarnummer: 1229 a
Between Memory and Theft, 2011
Fiberbeton. Billedfelter 139,5 x 124,9 cm – Mellemstykker: 139,5 x 58 cm og 139 x 38 cm
Gave 3-1-2012 fra Inge og Asker Larsens Fond til støtte af almennyttige formål
Inventarnummer: 1229 b