L’una, Emet, Der Zwilling, Met, 1997

Værket består af to marmorværker L’una og Der Zwilling samt to store hvidgrunderede lærreder, Met og Emet. I værket mødes forskellige materialer, ligesom også forskellige sprog blandes. Således møder den italienske carrara marmor, som de to marmorhoveder er hugget i, det italienske sprog med titlen L’una (den Ene), der peger tilbage på den italienske billedhuggertradition. Men også marmorhovedet Der Zwilling (tvillingen) peger med sit tyske navn tilbage på Christian Lemmerz’ eget modersmål. Lærredernes titler, Emet (sandhed) og Met (død), introducerer hebræisk som et tredje sprog til værket.

Værkets enkeltdele taler sammen således at L’una vender med siden mod det grunderet lærred Emet, og Der Zwilling mod Met. Der indgår herved en dobbelthed i værket, da både marmorhovederne, lærrederne og opstillingen dubleres.
En gennemgående tematik i Christian Lemmerz’ kunstneriske praksis er døden og hvordan vi som mennesker fortrænger den, og han ønsker med sin kunst at konfrontere beskueren med alt det vi helst fortrænger. På samme måde tydeliggøres det i værket hvordan L’una og Der Zwilling står overfor Emet og Mets tabula rasa. Da de står med siden til, konfronteres de ikke direkte med hverken Sandhed eller Død, der dog fortsat lurer i baggrunden og indtager en dominerende position i værkets helhed. 

 

L’una, 1997
Marmor, jern. 175 x 18,5 x 21 cm
Købt den 20. Maj 1998 med tilskud fra Ny Carlsbergfondet og Statens Museumsnævn
Inventarnummer: 941a