Horsens Kommune udvalgt til nyt kunstprojekt i det offentlige rum

Horsens Kommune er en af de fem udvalgte aktører i et spændende samarbejde mellem Bikubenfonden og Kulturens Analyseinstitut, der sigter mod at skabe nære og inspirerende møder mellem kunst og borgere. I samarbejde med MÆRK Byen og Horsens Kunstmuseum vil Horsens Kommune i det kommende år udforske, hvordan kunst kan berige hverdagen gennem midlertidige kunstoplevelser i byen.

“Hvad får vi med hjem, når vi har mødt en performancekunstner på byens torv under vores indkøbstur? Hvad betyder det, når vi møder billedkunst, mens vi venter på vores morgentog på vej til arbejde? Og hvad oplever vi, når scenekunsten rykker ud af teatersalen og ind i vores lokale park?”

De spørgsmål er Bikubenfonden i samarbejde med Kulturens Analyseinstitut i gang med at undersøge.

Derfor har de indgået et nyt samarbejde med fem aktører, heriblandt Horsens Kommune, der alle arbejder med at skabe nærværende møder mellem kunst og borgere i det offentlige rum. Det skal være med til at skabe mere viden om menneskers møde med kunsten.

• “Vi er glade for, at vi kan bidrage til vores nye partneres store ambitioner om at skabe nærværende kunstmøder for borgerne. Vi vil gerne skabe forandringer gennem kunst, og tror på, at der er et stort potentiale i at kunst præsenteres i vores offentlige rum, så flere – og flere forskellige – mennesker kan opleve kunstens betydning i deres hverdag,” siger Dina Vester Feilberg, kunstchef i Bikubenfonden.

Performancekunsten rykker ud i byens rum

I Horsens er det Horsens Kunstmuseum, der sammen med Horsens Kommunes bylivsindsats, MÆRK Byen skal lave projektet ’Performance i det fri’.

Idéen er, at man gennem nye performanceoplevelser undersøger dagligdagens almindeligheder sat over for en række performative handlinger, der på hver sin måde vil få os til at stoppe op, kigge med og måske endda deltage i anderledes, kunstneriske oplevelser. Til projektet følger der støtte med fra Bikubenfonden, som altså skal bruges til udvikling og gennemførelse af nye performanceprojekter.

Fra den 26. maj til 8. juni 2025 vil fire forskellige kunstnere opføre performancekunst på forskellige steder i Horsens – fra byens centrum og grønne områder til skoler, supermarkeder og boligområder.

• “Vi ser frem til at bygge videre på det mangeårige samarbejde mellem MÆRK Byen og Horsens Kunstmuseum. Det her projekt giver os mulighed for at få konkrete data på, hvordan vores arbejde med kunst i det offentlige rum påvirker og skaber uvurderlige oplevelser for vores borgere,” siger Lasse Schuleit, kultur- og eventchef i Horsens Kommune.

Vil undersøge kunstens betydning

Samarbejdet mellem Bikubenfonden og Kulturens Analyseinstitut har til formål at undersøge kunstens betydning i mødet med midlertidige værker i det offentlige rum. Håbet er at kunne bidrage med ny viden, der kan hjælpe kunstinstitutioner med at udvikle og implementere nye kunstoplevelser i lokalområder.

• “Det her samarbejde er helt i tråd med vores nye kulturstrategi, hvor vi netop forpligter os på at få kulturen ud af de kendte rammer og ud i nye byrum og i naturen. Vi skal turde tænke nyt, og vi skal turde gå foran, inspirere og motivere. Vi skal forfølge og afprøve nye, innovative og skæve ideer, og vi skal være åbne for midlertidige eksperimenter og pop-up aktiviteter, der rykker vores fælles forståelse for og oplevelse af, hvad kultur er og kan,” siger Lasse Schuleit

Udover Horsens Kommune er fire andre aktører også udvalgt til samarbejdet. Det er:

• Kunsthal Charlottenborg Biennale samarbejder med AFA JCDecaux om at skabe internationale kunstudstillinger på reklamepaneler over hele Danmark. I 2021 blev samarbejdet formaliseret med introduktionen af en biennale, der præsenterer borgere over hele landet for dansk og international kunst på højeste niveau. I 2025 præsenterer Art 2030 og Charlottenborg Biennalen Future Ours.
  • Copenhagen Opera Festival præsenterer opera i mange formater og mange forskellige steder i det offentlige rum. De skaber en inkluderende og nytænkende byfestival, og arbejder for at opera er relevant for et bredt publikum, når de præsenterer opera på højt niveau og udvider vores forståelse af og rammerne for, hvad opera er og kan.
  • PASSAGE Festival er en af Nordeuropas største internationale gadeteaterfestivaler, der hvert år bringer verden til Helsingør og forvandler både byrum og boligområder til en legende og levende scene. Festivalen bliver skabt af Helsingør Teater – en ud af 61 teaterforeninger i Danmark, og den eneste, der benytter sig af festivalformatet i offentlige rum som platform til præsentation af dansk og international scenekunst.
  • Den Frie vil med sit nye performanceprogram Performance Bulletin undersøge, hvordan live-performances kan udfordre den konventionelle adskillelse mellem kunstrum og offentlige rum. Deres indsats undersøger også, hvordan man kan udvide publikums idé om, hvad en kunstoplevelse er – ved at præsentere en række sociale og interaktive performances i uvante omgivelser og situationer i byrummet.