Det nye ansigt. 2013
Det nye ansigt
Værket Det nye ansigt hænger i en lavthængende montre på den hvide udstillingsvæg. I montren opleves et ansigt i bivoks på en plint af træ, mens der ved siden af er en opstilling af gamle medicinemballager, en grøn tragt af voks samt grene. Disse forskellige elementer er genkendelige fra andre af kunstnerens skulpturer. Ansigtet i bivoks, som vi også kender fra f.eks. installationen Prinsens Have, er modelleret af kunstneren, hvorefter det er sat tilbage i bistadet, for at bierne har kunnet sætte deres præg på det. På den måde er ansigtet skabt af både kunstnerens hånd og biernes mere vilkårlige arbejde.
Det nye ansigt er i familie med en række andre værker, hvor et hoved indtager en central rolle, og som f.eks. er betitlet Face of Another. Der er næppe tvivl om, at titlen og i det hele taget den række af ansigter, Emil Westman Hertz skabte, har en litterær reference.
Face of Another refererer til den japanske forfatter Kōbō Abes (1924-1993) bog fra 1964.
Denne bogs hovedperson er en videnskabsmand, der som følge af en laboratorieulykke har mistet sit ansigt. Tabet af ansigtet betyder, at en væsentlig identitetsfaktor er forsvundet, og kærligheden mellem ham og hans kone lider på grund af det vansirede ansigt. Han beslutter sig derfor for at lave en maske – så naturtro, at den ikke kan skelnes fra et rigtigt ansigt. Det ansigt, han ønsker at præsentere for omverdenen. Med masken, vil alt ændre sig, tror han – ikke kun ham selv, men også verden.
Værket Det nye ansigt var ved erhvervelsen ikke dateret med et tilblivelsesår, men Horsens Kunstmuseum vurderer, at det er skabt i perioden 2013-2015.
Det nye ansigt
Uden tilblivelses år
Inventarnummer: 1401
36,0 x 71,0 x 36,0 cm
Bivoks, træ, medicinemballage, polystyren, pollen og grene i vitrine
Købt 11-11-2016
Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen