Ann Sophie Stærk “I don’t need a new boyfriend, I just need a friend. No matter what ever intentions you may have, I couldn’t care less” 2002

I don’ t need a new boyfriend, I just need a friend. No matter what ever intentions you may have, I couldn ‘t care less er titlen på Ann Sophie Stærks værk fra 2002. Selvtilliden oser ud af titlen og synes også at ose ud af den kvindelig figur, som vi ser i værket. Godt nok kan vi knap se hendes ansigt, men hendes kropsholdning vidner om en selvbevidst kvinde. Hun er på vej, afslappet med hånden i lommen og solbrillerne på, og vender blot hovedet flygtigt mod os.

I Ann Sophie Stærks værker fra denne periode fremstilles massekulturen og hverdagslivet i en slags neo-popkunst inspireret af 1960 ‘ernes popkunst. Med pastelfarver i et forenklet grafisk formsprog og med meget udførlige titler sætter hun fokus på den moderne kvinde og kommenterer ideen om den kvindelige identitet, som den fremstilles gennem reklamer, i modeblade og andre medier .

Ann Sophie Stærk var en del af kunstnergruppen Quirky Girls sammen med Anne Marie Ploug, Tine Maria Koefoed og kuratoren Johanne Løgstrup. Gruppen udstillede på Horsens Kunstmuseum i 2002. Den kunst de viste havde et udpræget feminint udtryk og satte fokus på kvinder og kvindelighed. Det var ikke et kønspolitisk projekt, men “en hyldest til moderne femininitet og begejstringen ved at være kvinde”1, som de selv udtrykte det. Quirky Girls var aktiv i starten af dette århundrede og var en del af en større, men kortvarig nyfeministisk bølge.

Ann Sophie Stærk finder stadig sin inspiration i det, der er lige foran os i vores hverdag og vor omgivelser, i medier og reklamer. Hun er bosiddende i New York og hendes værker bærer præg af indtrykkene fra denne metropol. Menneskemylderet og det evige pulserende liv i New Yorks gader blandes med dansk design og natur i hendes værker. Det hjemlige og bylivet mikses, ligesom abstrakte og figurative former blandes.

Ann Sophie Stærk
“I don’t need a new boyfriend,  I just need a friend. No matter what ever intentions you may have, I couldn’t care less” 2002
Olie pa lærred. 130,2 x 130 cm
Gave 09/12-2002 fra Horsens Kunstmuseums Venner